SP nr 41 im.Romualda Traugutta w Bydgoszczy

12
        DZIENNIK
   
ELEKTRONICZNY

obiady menu baner

logo sus niebieskie male

projekt po co dlaczego jak

SOiT - logo1

erasmus baner 2018a

pko sko 950x200 male

 

 

 

DZIAŁANIA W RAMACH PROJEKTU PATRON ROKU 2013 - PROF. JAN CZOCHRALSKI

WYNIKI KONKURSU NA NAJPIĘKNIEJSZY KRYSZTAŁ SOLI

 

Drodzy Uczniowie!

Dokonaliśmy podsumowania konkursu na najpiękniejsze kryształy soli, który odbył się z okazji obchodów Roku Jana Czochralskiego w naszej szkole. Ci, którzy dostatecznie szybko wykonali zadanie zgodnie z opisem, uzyskali efekt w postaci pięknych kryształów soli kuchennej, zwanej przez mineralogów halitem, a chemików chlorkiem sodu. Otrzymaliśmy również kryształy soli innych metali, m. in. dwuchromian potasu o pięknym pomarańczowym zabarwieniu, zielony azotan niklu, czy błękitny siarczan miedzi.

Oto wyniki:

Nagroda specjalna
Marta Nowosad z klasy IVc

I miejsce
Zosia Wróblewska z klasy Va

II miejsce
Daria Padzikowska i Róża Szafrańska z klasy VIa

III miejsce
Emilka Wiśniewska z klasy IVb, Przemek Zabojski z klasy IVc
oraz Igor Szotowicz z klasy Vb

 

Wszystkie osoby, które wyhodowały kryształy soli otrzymują nagrody w postaci wysokich ocen z przyrody w kategorii : zadanie dodatkowe.

                                                                                                         
                                                                                                                                    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    GRATULUJEMY!

 

 



                 Fot. 1. i 2.: Kryształy soli nagrodzonych osób, które są eksponowane
               w gablocie "Patronów Roku" na II piętrze.

 

 

O KONKURSIE

 

Jak wiesz rok 2013 obchodzony jest jako ROK JANA CZOCHRALSKIEGO. W całym kraju odbywają się różne imprezy z tym związane.
Jan Czochralski urodził się w Kcyni, małym miasteczku oddalonym o ok. 43 km od Bydgoszczy. Przez wielu nazywany jest ojcem rewolucji elektronicznej. Jego metoda (zwana metodą Czochralskiego) polegająca na technice otrzymywania monokryształów znalazła zastosowanie do fizyki półprzewodników i przemysłu elektronicznego, dając ogromne możliwości rozwoju wielu dziedzin przemysłu. Odkrycie wybitnego kcynianina wyprzedziło o kilkadziesiąt lat swoją epokę, ale jego rewolucja dokonała się dopiero po II wojnie światowej.

Z tej okazji chcemy zachęcić Cię do udziału w ciekawym konkursie pn.

„KONKURS NA NAJPIĘKNIEJSZY KRYSZTAŁ SOLI”.

Aby wziąć udział w konkursie nie trzeba żadnych zdolności, wystarczy 15 minut na przygotowanie doświadczenia, a potem już tylko czekasz na rezultaty. Pojawią się po 2-3 tygodniach, więc nie zwlekaj!

Na kryształki soli czekamy do 13 grudnia 2013 r. w sali nr 31 lub sali 32. Wyniki ogłosimy 16 grudnia 2013 r. i zaprezentujemy je na holu II piętra. Na zwycięzców czekają jak zawsze nagrody.

A WIĘC DO DZIEŁA!!!

Kryształy możesz wyhodować według opisu znajdującego się poniżej lub dowolnego opisu dostępnego w Internecie.

Potrzebne pomoce:

  • słoik,
  • 0,25 l, woda, 
  • sól, 
  • krótki patyczek lub ołówek,
  • kosmata nitka

Wykonanie doświadczenia:

Przygotuj roztwór nasycony soli kuchennej (zwykłej - bez antyzbrylacza!):

  •       dodawaj stopniowo soli do wody energicznie mieszając najlepiej jest mieszaninę mocno podgrzać, aby ułatwić rozpuszczanie soli;
  •       jeżeli zauważysz, że mimo mieszania sól nie chce się już rozpuszczać – otrzymałeś roztwór nasycony;
  •       otrzymaną solankę wlej do słoika do ok ¾ jego wysokości (solankę możesz zabarwić kolorowym tuszem lub atramentem);
  •        do patyczka przywiąż wełniany sznurek;
  •        patyczek połóż na słoiku w ten sposób, aby nitka dotykała dna słoiczka;
  •        odstaw słoik w ustronne miejsce;
  •        uzbrój się w cierpliwość i czekaj;
  •        woda stopniowo będzie parowała ze słoika, a sól będzie ulegała krystalizacji  i osadzała się na ściankach słoika oraz na nitce. 

Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli. Rozważnie zatem dobierz miejsce, w którym będzie stała hodowla, nie musi być szczególnie jasne (dostęp światła nie wpływa na przebieg krystalizacji, ułatwia za to obserwację), ani zbyt ciepłe (wtedy krystalizacja przebiega szybko, a kryształy są małe).

 

 

PODSUMOWANIE OBCHODÓW PATRONÓW ROKU 2013

- WYCIECZKA DO CENTRUM NAUKI MŁYN WIEDZY W TORUNIU!

 

 

We wtorek, 3 grudnia 2013 roku, w ramach podsumowania obchodów Roku Prof. Jana Czochralskiego, uczniowie naszej szkoły wraz nauczycielami udali się do nowo otwartego Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy w Toruniu na wycieczkę edukacyjną.
Zwiedzili udostępnione wystawy stałe i czasowe – wszystkie były ciekawe i warte obejrzenia. Jednak wśród nich jedna była szczególna – wiązała się bowiem z obchodami Roku Profesora Jana Czochralskiego. Była poświęcona życiu, pracy naukowej i dokonaniom tego wybitnego polskiego naukowca, o którym niedawno niewielu Polaków słyszało. Prof. Jan Czochralski pochodził z naszego regionu. Urodził się 23 października 1885 roku w Kcyni. Była to dobra okazja by uczniom przybliżyć postać tego wielkiego chemika i krystalografa, uważanego za twórcę podstaw przemysłu elektronicznego, którego nazwisko należy do najczęściej wymienianych na świecie polskich uczonych.

 

 

 

Ogromne wrażenie wywarł na uczniach 33-metrowy model wahadła Foucaulta, pozwalający obserwować zjawisko obrotu Ziemi wokół własnej osi. Zainteresowanie uczniów wywołała wystawa „Rzeka”, której centralnym punktem jest model rzeki – od źródła po ujście. Ekspozycja nawiązuje do przepływającej przez Toruń Wisły i przedstawia ciekawostki charakterystyczne dla górnego, środkowego i dolnego biegu rzeki. Na wystawie zaprezentowano modele tamy i oczyszczalni ścieków. Wystawa, dzięki walorom interaktywnym, stworzyła uczniom możliwość samodzielnego wykonywania eksperymentów na stanowiskach o tematyce hydrologicznej i ekologicznej. Ciekawe okazały się także eksperymenty wykonywane przez młodzież na wystawie „O obrotach”. W części I wystawy poświęconej maszynom, można było wykonać doświadczenia z zastosowaniem koła oraz wybranych maszyn prostych: m.in. Machinarium, Praca wre, Równoważnia, Przeciąganie liny, Jeśli nie koło, to co?, Zębate puzzle oraz Koło chomika. Część II ekspozycji dotyczyła „Obrotów” i zawierała eksponaty związane z Układem Słonecznym, poszukiwaniem planet oraz podróżami kosmicznymi: m.in. Układ Słoneczny, Tellurium, Nowe układy planetarne, Metody poszukiwania planet, Stacja kosmiczna, Spektroskopowe hełmy, Promieniotwórczość, Próżnia, Żyroskopowe rodeo, Coriolis na półkuli, Siła odśrodkowa. Wystawa ta wzbogacona została o elementy multimedialne, dzięki czemu, uczniom łatwiej było zinterpretować badane zjawiska.

 

 

W czasie zwiedzania ekspozycji, znajdujących się na pięciu piętrach, uczniowie zgłębili tajemnice z nauk przyrodniczych – biologii, fizyki, astronomii i geografii oraz muzyki,  a dzięki interdyscyplinarności i interaktywności wystaw wycieczka łączyła naukę z dobrą zabawą.

Podczas zwiedzania Młyna Wiedzy wszystkim uczestnikom wycieczki towarzyszył dobry nastrój i radość wynikająca z takiego sposobu obcowania z nauką. Edukacyjna wyprawa została przygotowana przez panią Alicję Essuman-Mensah.

 

 

 

 

DZIAŁANIA W RAMACH OBCHODÓW ROKU WITOLDA LUTOSŁAWSKIEGO