SP nr 41 im.Romualda Traugutta w Bydgoszczy

12
        DZIENNIK
   
ELEKTRONICZNY

obiady menu baner

logo sus niebieskie male

projekt po co dlaczego jak

SOiT - logo1

erasmus baner 2018a

pko sko 950x200 male

 

 

 

OPOWIEŚCI O WIŚLE I STARYM FORDONIE PODSUMOWAŁY PROJEKT "PATRONI ROKU 2017"

 

podsumowanie baner 2017

 

W czwartek, tj. 30 listopada 2017 roku odbyło się podsumowanie całorocznego projektu pn. "Patroni Roku". W ramach tego projektu między innymi obchodziliśmy Rok Rzeki Wisły. Jak pamiętacie wiosną tego roku uczniowie klas VI gościli na zaproszenie Stowarzyszenia Miłośników Starego Fordonu w tej właśnie dzielnicy i uczestniczyli w niezwykle ciekawej wycieczce, wędrując uliczkami Fordonu oraz wzdłuż rzeki Wisły. Tym razem na zaproszenie koordynatorów projektu, tj. pani Alicji Essuman-Mensah i pana Gracjana Czapiewskiego przybył do nas przedstawiciel wspomnianego stowarzyszenia, pan Damian Amon Rączka – przewodnik po Starym Fordonie, pasjonat, człowiek wiedzący niemal wszystko o tej części naszego miasta i... królowej polskich rzek – Wiśle.
W prelekcji uczestniczyły klasy VIa, VIb i Vc. Pan Damian Rączka opowiedział historię Bydgoszczy, zaczynając od najdawniejszych czasów, kiedy to na terenie Polski gościł lądolód skandynawski. Z tamtych czasów pochodzi szerokie koryto pra-Wisły, które dziś nazywamy Pradoliną Toruńsko-Eberswaldzką. Pradolina toruńsko-eberswaldzka powstała czasie zlodowacenia Wisły (tzw. faza pomorska). Na południu barierę stanowiły łańcuchy górskie (Karpaty, Sudety). Zgodnie z nachyleniem terenu gromadzące się wielkie masy wód (z lądolodu i z płynących z południa rzek) kierowały się na zachód lub wschód, tworząc ogromne doliny, o wiele szersze od współczesnych. Miały one przebieg równoległy do czoła lądolodu. Rzeki płynące pradolinami transportowały bardzo dużo materiału skalnego, akumulacja (gromadzenie) przeważała nad procesami erozyjnymi (niszczącymi). Powstawały rzeki roztopowe o wielu zmieniających położenie korytach, gdyż płynąca woda musiała przedzierać się przez masy nanoszonych ciągle osadów. Występująca w podłożu wieloletnia zmarzlina utrudniała rzekom w pradolinach erozję w głąb ziemi, ale zachodziła intensywna erozja boczna. Dzięki temu pradoliny osiągały szerokość dochodzącą do kilkudziesięciu kilometrów. Prowadziła wody na północ od dzisiejszego Berlina, do doliny Łaby. Prelegent wspomniał o śladach bytności Celtów, Wikingów i Sarmatów na naszym terenie oraz opowiedział o początkach Wyszogrodu, będącego zaczątkiem późniejszego Fordonu oraz roli Krzyżaków w zniszczeniu pierwszego grodu. Wyjaśnił też, że nazwa Fordon wzięła się od nazwy cła pobieranego niegdyś w tym miejscu. Omówił znaczenie rzeki w dawnych czasach i współcześnie. Całość niezwykle ciekawego wystąpienia zaproszony gość wzbogacił licznymi ilustracjami, mapami, zdjęciami z dawnych czasów.
W podziękowaniu za przedstawienie nam 'kawałka' historii naszego miasta i roli rzeki Wisły w jego rozwoju oraz całoroczną współpracę w ramach Projektu, zaproszony gość otrzymał bromo-sepiowaną fotografię przedstawiającą kościół św. Mikołaja w Starym Fordonie. Zdjęcie wykonał  bydgoski artysta fotografik, pan Jerzy Riegel, którego znakiem firmowym i rozpoznawczym jest izohelia - trudna technika fotograficzna. Warto podkreślić przy okazji, że pan Jerzy Riegel jako niekwestionowanym autorytet polskiej fotografii artystycznej, został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze - Gloria Artis (2017) oraz znalazł swoje miejsce wśród znakomitości naszego miasta w tzw. Alei Bydgoskich Autografów na ulicy Długiej.

 

20171130 091024

20171130 091227

20171130 091935

20171130 093428

20171130 093102

IMG 20171130 094841

IMG 20171130 095323

IMG 20171130 095625

IMG 20171130 103303

IMG 20171130 103314

 

Dodatkowym elementem podsumowania tegorocznych Patronatów Roku 2017 było ogłoszenie szkolnego konkursu plastycznego pt. „Inspiracje nadwislańskie - zabytki, które oglądają Wisłę“. Celami konkursu było zapoznanie uczniów z architekturą miast, które leżą nad Wisłą, rozwijanie kreatywności, zdolności plastycznych oraz wrażliwości artystycznej dzieci i młodzieży. Po wykonanych przez uczniów pracach konkursowych można stwierdzić, że udało się nam je zrealizować. Efekty pracy artystycznej uczniów, od zeszłego tygodnia, można oglądać na holu II naszej szkoły.
W piątek, 22 grudnia miało miejsce klasowe świętowanie, czasie którego
został rozstrzygnięty ww. konkurs. Miło nam poinformować, że:

  • I miejsce otrzymał Robert Kamiński z klasy 7a;
  • II miejsce zdobyła Kamila Zbytniewska z klasy 6b;
  • III miejsce przypadło Amelii Just z klasy 4a.

Wyróżnienia otrzymały: uczennica z klasy 4a - Oliwia Charczenko oraz Hanna Kapela z klasy 7a. Wręczyliśmy także dyplomy oraz nagrody za szczególne zaangażowanie w konkurs uczniom klasy 4a, czyli: Julii Bartkowiak, Agacie Jóźwiak, Izabeli Krzemińskiej oraz Wiktorowi Żydakowi.

 

WSZYSTKIM SERDECZNIE GRATULUJEMY I ŻYCZYMY DALSZYCH SUKCESÓW!

 

20171204 074537

20171204 074639